Description: Alle bysamfund i Vejen Kommune skal videreudvikles og være levedygtige. Arealudlæg til byudvikling skal ske i henhold til bymønsteret med hovedby, centerbyer, lokalbyer og landsbyer.Placering af de forskellige funktioner skal understøtte bymønsteret.Opdateres adhoc i lokal database
Description: Der skal i samarbejde mellem statsskovdistrikter, kommuner, private lodsejere og lokale interessenter arbejdes på at tilvejebringe de fornødne arealer til en udbygning af stisystemerne, herunder arealer til rekreativt ophold i tilknytning til stisystemer og væsentlige rekreative områder.Dispositioner, som forhindrer opretholdelsen eller forringer værdien af nationale og regionale vandre- og cykelruter, må ikke foretages.Opdateres adhoc i lokal database
Description: I forbindelse med projekter langs forløbet ”Sporet i Vejen”, som er vist på kort, skal følgende fem elementer indtænkes i udvikling og realisering af projekter: Sundhed, Læring, Vejens DNA, Markering og Belysning. Indarbejdelse af de fem elementer (alle fem eller udvalgte) i byrum, faciliteter og aktiviteter langs forløbet skal bidrage til, at der skabes et sammenhængende oplevelsesforløb gennem byen.Hvordan de fem elementer kan indtænkes i byudvikling og konkrete aktiviteter og faciliteter langs forløbet, er nærmere beskrevet i helhedsplanen for Sporet i Vejen.Opdateres adhoc i lokal database
Description: I forbindelse med projekter langs forløbet ”Sporet i Vejen”, som er vist på kort, skal følgende fem elementer indtænkes i udvikling og realisering af projekter: Sundhed, Læring, Vejens DNA, Markering og Belysning. Indarbejdelse af de fem elementer (alle fem eller udvalgte) i byrum, faciliteter og aktiviteter langs forløbet skal bidrage til, at der skabes et sammenhængende oplevelsesforløb gennem byen.Hvordan de fem elementer kan indtænkes i byudvikling og konkrete aktiviteter og faciliteter langs forløbet, er nærmere beskrevet i helhedsplanen for Sporet i Vejen.Opdateres adhoc i lokal database
Description: Eksisterende sommerhusområder skal fastholdes til ferieformål.Nye sommerhusområder må ikke udlægges i kystnærhedszonen. Retningslinjen kan kun fraviges i forbindelse med nye landsplandirektiver for sommerhusområder i kystnærhedszonen.Uden for kystnærhedszonen kan der etableres nye sommerhusområder i umiddelbar tilknytning til eksisterende bysamfund eller væsentlige ferie- og fritidsanlæg. Ved planlægning skal områdets natur-, miljø- og landskabsværdier sikres.Opdateres adhoc i lokal database
Description: Inden for landsbyafgrænsningen kan der lokalplanlægges eller gives enkelttilladelse (Landzonetilladelse) til ny bebyggelse og anlæg, hvis dette er i overensstemmelse med natur- og kulturhistoriske interesser, nabohensyn, grundvandsbeskyttelse samt bestemmelserne fastsat i kommuneplanrammen.Ved lokalplanlægning forbliver landsbyerne i landzone.Opdateres adhoc i lokal database
Description: Nye kolonihaveområder skal placeres bynært.Et varigt kolonihaveområde må ikke nedlægges helt eller delvis uden byrådets tilladelse og kun på betingelse af, at væsentlige samfundsmæssige hensyn gør det nødvendigt at disponere over arealet til et formål, der ikke kan tilgodeses et andet sted i kommunen, og der inden området ryddes, tilvejebringes et nyt kolonihaveområde, som kan erstatte det område, der nedlægges.Opdateres adhoc i lokal database
Description: Trafikskabende anlæg som store idræts- og sportsanlæg med tilhørende faciliteter og lignende skal normalt placeres i eller ved hovedbyerne og centerbyerne.Der kan placeres golfbaner i kystnærhedszonen, hvis de ikke forringer oplevelsen af kystlandskabet, og de bør som hovedregel samtidig placeres bynært.Nye golfbaner skal etableres i overensstemmelse med vejledningen ”Golf, natur og friluftsliv”, og der skal som et resultat af golfbanens anlæg ske en forbedring af den almene rekreative brug af området (stier og opholdsarealer).Opdateres adhoc i lokal database
Description: Etablering af nye campingpladser eller større udvidelser af bestående pladser skal ske på baggrund af en lokalplan.Etablering af nye campingpladser i kystnærhedszonen må kun ske i forbindelse med eksisterende bysamfund eller større ferie- og fritidsbebyggelser. Samtidig skal offentlighedens adgang til kysten sikres og udbygges. Uden for kystnærhedszonen kan der normalt udlægges areal til nyetablering eller udvidelse af campingpladser i tilknytning til byerne, når størrelsen tilpasses byerneOpdateres adhoc i lokal database
Description: De internationale naturbeskyttelsesområder skal beskyttes og videreudvikles, så de arter og naturtyper, som er grundlaget for udpegningen, aktivt søges sikret eller genoprettet til en gunstig bevaringsstatus.Områderne skal friholdes for aktiviteter og anlæg mv., som kan indebære en forringelse af områdets naturtyper og levesteder for arterne eller kan medføre forstyrrelse, der har negative konsekvenser for de arter, området er udpeget for. Det gælder også for aktiviteter og anlæg uden for de internationale naturbeskyttelsesområder, men som kan have indvirkning inde i områderne.Bilag IV-arterne og deres levesteder uden for de internationale beskyttelsesområder skal ligeledes beskyttes.Der er forbud mod at udlægge nye arealer til f.eks. byzone og tekniske anlæg inden for de internationale naturbeskyttelsesområder, se faktaboks.Opdateres adhoc i lokal database
Description: Flader tilhørende de eksisterende tekniske anlæg omfatter blandt andet opmærksomhedszoner for højspændingsledninger.Opdateres adhoc i lokal database
Description: Linjer tilhørende de eksisterende tekniske anlæg omfatter blandt andet opmærksomhedszoner for højspændingsledninger.Opdateres adhoc i lokal database
Description: Til såvel planlagte som til mulige kommende jernbaneanlæg, standsningssteder og terminalanlæg reserveres arealer. Ved udvidelse af spornettet eller trafikaktiviteten skal det sikres, at miljøkonflikter forebygges (støj, vibration, luftforurening).Opdateres adhoc i lokal database
Description: Til såvel planlagte som til mulige kommende jernbaneanlæg, standsningssteder og terminalanlæg reserveres arealer. Ved udvidelse af spornettet eller trafikaktiviteten skal det sikres, at miljøkonflikter forebygges (støj, vibration, luftforurening).Opdateres adhoc i lokal database
Description: Til såvel planlagte som til mulige kommende jernbaneanlæg, standsningssteder og terminalanlæg reserveres arealer. Ved udvidelse af spornettet eller trafikaktiviteten skal det sikres, at miljøkonflikter forebygges (støj, vibration, luftforurening).Opdateres adhoc i lokal database
Description: Det kommunale vejnet i Vejen Kommune består af 1.310 kilometer offentlig vej. Statsvejene i kommunen består af Motorvej E20 (Kolding - Esbjerg), rute 25 (Kolding - Tønder via Jels, Øster Lindet) og rute 469 (Grindsted - Motorvej E20). Statsvejene administreres af Vejdirektoratet.De kommunale veje er i kommunens vejklassificeringsplan opdelt i ”Veje i det åbne land” og ”Veje i byer”, og i fire vejklasser:GennemfartsvejeFordelingsvejeLokalvejeSekundære lokalveje.Gennemfartsveje og fordelingsveje udgør kommunens overordnede vejnet.Opdateres adhoc i lokal database